BULETINUL PSIHOLOGIEI TRANSPERSONALE
 
Jurnal On-line al "Asociației Române de Psihologie Transpersonală"
Numărul 10 / 2002
Cod ISSN: 1583-2058
 
EXPLORAREA VISURILOR - O PUNTE ÎNTRE PERSONAL ȘI TRANSPERSONAL 
 
 
Autor: Dr. STREPHON KAPLAN-WILLIAMS
 
Cuvinte cheie: visător, Jung-Senoi, re-trăire, intuiție, atitudine, simbol, conștientizare
 
Copyright © Asociația Română de Psihologie Transpersonală, 2002 (versiunea în limba română)
 
Dr. Strephon Kaplan Williams este fondatorul Institutului de  explorare a visurilor JUNG-SENOI din California. In cadrul acestui institut a format specialiști in explorarea visurilor din toată lumea, metoda JUNG -SENOI fiind foarte bine primită de către psihologilor, terapeuți și publicul larg. Metoda Jung-Senoi este o abordare integrală și armonioasă a visurilor. Interpretarea și descifrarea visurilor nu se realizează după metodele clasice, în care simbolurile sau personajele din vis au un înțeles exact (ex: pisica neagră înseamnă moarte), metoda Jung-Senoi  fiind o dezvoltarea modernă a metodei lui Carl Gustav Jung, incluzând însă și perspectiva spirituală. Astfel, elementul important în această metodă este atitudinea visătorului față de personajul/simbolul întâlnit în vis.


Învățarea elementelor de bază ale acestei abordări se poate realiza relativ repede, în cadrul a câteva sesiuni de formare. Pentru aprofundarea metodei este însă necesară o pregătire îndelungată și o practică permanentă de analiză a propriilor visuri. 

Strephon Kaplan Williams este autorul a 7 lucrări în domeniul explorării visurilor, una dintre acestea fiind tradusă în românește ("Explorarea visurilor", Editura Teora, București, 1997). In prezent Strephon Kaplan Williams traiește în Olanda.  

În vederea promovării în România acestei metode integrale de explorarea a visurilor, în cadrul ARPT s-a înființat Centrul de Explorare a Visurilor. 
La invitația Asociației Române de Psihologie Transpersonală, în luna aprilie 2003 dr. Strephon Kaplan Williams va susține în România primul seminar public de introducere a metodei Jung-Senoi de explorare a visurilor.

În luna august 2003, Centrul de Explorare a Visurilor va începe formarea primilor specialiști în explorarea visurilor din România,  cu sprijinul direct al lui Strephon Kaplan Williams. În acest scop, Centrul de Explorare a Visurilor va organiza un curs intensiv (o săptămână). 

Pentru a fi la curent cu detaliile legate de aceste cursuri și de activitățile ARPT abonați-vă la Grupul de discuții al asociației. Înscrierea se realizează on-line, de pe site-ul ARPT: www.arpt.home.ro  

 

O perspectivă transpersonală

“În prezent, apare o viziune mai cuprinzătoare asupra naturii umane. Aceasta recunoaște unicitatea noastră personală precum și o dimensiune transpersonală, ceva care se află dincolo de eurile noastre individuale și totuși parte din noi înșine. Bazată pe observații și practici din multe culturi, perspectiva transpersonală este informată de către psihologia modernă, culturile și științele umane, precum și de către disciplinele spirituale contemporane și de tradițiile înțelepciunii.” Citat din website-ul ATP: http://www.atpweb.org/ 

Dată fiind descrierea generală de mai sus a ceea ce putem considera transpersonal, vreau să menționez foarte clar aici modul în care eu consider că visele și lucrul cu visele pot contribui la pshologia transpersonală și ce anume este transpersonal în vise și lucrul cu acestea.

Scopul nostru, ca în tot ceea ce scriu, este acela de a fi atât clari din punct de vedere conceptual cât și fundamentați în aplicațiile practice din viața de fiecare zi. Această fundamentare o facem referindu-ne la experiențele dumneavoastră personale și de asemenea sugerând modalități, o metodologie pentru a lucra cu experiențele transpersonale în vise și în viață. Dacă veți practica ceea ce se spune aici, așa cum au făcut alții, veți explora noi căi de a trăi viața.

Podul

Ca și concept și simbol în vise și în viață, Podul poate conține o semnificație majoră. Atunci când visați un pod, care ar fi întrebarea-cheie pe care ar trebui să v-o puneți ? Iată trei dintre întrebările mele:

- Ce tranziție importantă este necesară în viața dumneavoastră în acest moment ?

- Ce trebuie să alegeți să lăsați în urmă pentru a merge mai departe în viață ?

- Ce anume leagă vechiul de nou pentru dumneavoastră?


Ca psiholog care se ocupă de vise am învățat să nu spun altor persoane despre ceea ce ar putea să însemne visele sau simbolurile din visele lor. Prefer să ajut pe cei care visează prin conectarea la visele proprii într-o manieră experiențială pentru a găsi singuri înțelepciunea din spatele simbolului. Astfel că atunci când, ca și ghizi ai viselor, punem întrebări în legătură cu un simbol, afirmăm de fapt dreptul acelui visător[1] de a experimenta singur simbolul din visul propriu.

Întrebările-cheie de mai sus ar putea să dovedească unele calități interpretative, dar rămân deschise la modul în care visătorul ar putea răspunde. De asemenea îi învăț pe oameni să nu-și interpreteze visele prea rațional ci, mai curând, să se apropie de energia simbolului în sine. Denumesc acesta drept abordarea funcțională a lucrului cu visele. Cum funcționează podul în viața reală ?


Perspectiva lucrului cu visele


Eu, ca și analist nu ți-am visat simbolul pentru tine, dar îți pot oferi sugestii din experiența mea pentru ca să poți lucra cu visul tău. Scopul nostru aici este să oferim metode pe care cel ce visează să le poată folosi pentru a produce o altă experiență directă a visului. Apoi, din această nouă experiență ar trebui să apară intuiții (insights) referitoare la ceea ce ar putea să însemne pentru el visul sau simbolul din vis, intuiții care sunt experimentate și la nivelul trăirilor, nu doar la cel conceptual.

Acest proces ajută la menținerea procesului energetic al visului, capacitatea de a transpune o persoană pe mai multe niveluri. Apoi, din re-trăirea a cel puțin o parte dintr-un vis, poți obține insight și posibilități de a îndeplini sarcini de viață. Acestea îl țin pe visător cu picioarele pe pământ în viața de fiecare zi. O sarcină în vis este purtarea unui insight de la vis și dinamica acestuia către o alegere specifică, acțiune sau practică în viața de fiecare zi. Aceasta face ca acel insight să fie real și verifică dacă este real sau doar un concept folosit pentru a menține eul în siguranță în cadrul sistemului său defensiv. Eul din vis (dream ego) este imaginea visătorului în vis, acel aspect care se relaționează cu și este afectat de evenimentele și persoanele din vis. Eul din viața vigilă este centrul conștienței și cel ce ia deciziile (choicemaker).

În 36 de ani de experiență în ajutarea celor ce visează să se descurce cu visele lor am ajuns la concluzia că visele ne arată cât de eficienți suntem sau nu suntem în vise și în viață. Una din descoperirile mele este de acest gen. Visătorii începători sunt de obicei pasivi în visele lor. Se acționează asupra lor mai curând decât acționează ei înșiși. Observă mai curând decât acționează. Ei nu se relaționează nici negativ prin fugă și nici pozitiv sau activ prin apropiere de ceea ce ar putea fi fie ceva amenințător, fie un nou potențial valorizant în visele lor.

Atunci, dacă acest lucru este adevărat, unde sunt toate calitățile funcționale pe care eul din vis nu le arată ?

Răspunsul este, dacă luați în considerare o serie de vise proprii sau de ale altora, acela că acele calități de relaționare, curaj, acțiune mai curând decât reacțiune, de participare mai curând decât de observare se găsesc în celelalte personaje ale visului !

Eul din vis, imaginea proprie în vis, manifestă o gamă restrânsă a comportamentelor în toate visele visătorului începător și ale novicelui în descifrarea viselor (beginer dreamer and dreamworker).

Astfel putem afirma că una din sarcinile celor care se angajează să lucreze cu visele proprii este de a a-și asuma din ce în ce mai multe caracteristici dintre cele pe care numai celelalte personaje din vis le exprimă. Astfel, cu cât lucrați mai mult atât cu visele cât și acționați asupra propriei vieți în sensul de a trăi activ noi laturi proprii reprezentate în vis nu de către dumneavoastră înșivă ci de către celelalte personaje și situații, cu atât mai împliniți, expresivi și eficienți veți fi atât în viața exterioară cât și în cea din vis.

Aceste afirmații sunt bazate pe lucrul clinic cu sute de persoane și mii de vise, astfel că există toate posibilitățile ca afirmațiile mele să fie destul de precise, deși nu s-au efectuat studii și verificări științifice referitor la aceste puncte de vedere.

Astfel că acesta a fost un mini-curs despre vis și lucrul cu visele pentru a oferi ceva din experiența de bază. Acum ar trebui să ne concentrăm în mod special asupra naturii abordării transpersonale a viselor.

Unele întrebări-cheie.

Folosim aceste întrebări-cheie ca pe o funcție a conștiinței care ne ajută să concretizăm chestiunile pe care le tratăm atât la nivele conceptuale cât și experiențiale. Să începem cu acestea:

- De ce nu toate experiențele sunt transpersonale ?

- Care este cea mai timpurie experiență tanspersonală de-a dumneavoastră ?

- Care este cea mai timpurie experiență de vis de-a dumneavoastră ?

- Ce sunt visele personale ?

- Ce sunt visele transpersonale ?


O definiție a transpersonalului

Așa cum îl înțeleg eu, psihologul elvețian C.G. Jung a fost primul care a introdus termenul de transpersonal ca modalitate de a conceptualiza alte experiențe și mai puternice decât noi înșine ca personalități.

O altă modalitate de a afirma transpersonalul este de a descrie experiențe transpersonale ca experiențe de o mai mare semnificație decât viața personală și care provin din ceea ce nu este personal. Noi nu putem construi o sursă sau experiență transpersonală. Aceasta nu este creată de eul personal. Ni se întâmplă pe neașteptate și fără premeditare, iar producerea ei cu siguranță nu se află sub controlul nostru.

În orice caz, afirmând acest lucru, trebuie să adăugăm că există psihologi transpersonali care încearcă să evoce sau să creeze experiențe transpersonale. Stanislav Grof, un psihiatru transpersonal californian, originar din Cehoslovacia, a elaborat tehnica Respirației Holotropice în care grupuri mari de oameni sunt ghidate printr-un proces de respirație profundă de un ghid care ajută, dar de obicei nu intervine. Pe parcursul ședințelor de respirație persoana este încurajată să se detașeze și să respire mai profund și mai deplin probabil decât au făcut-o vreodată. Tehnica nu este originală de vreme ce Leonard Orr și Wilhelm Reich făcuseră pionierat în lucrul cu respirația pentru experiențe personale și transcendente. Eu însumi am participat la terapie reichiană și am fost condus chiar de Leonard Orr în persoană în practicarea tehnicii sale (Re-birth -  re-naștere). Pe lângă exercițiile de respirație se pune și o anume muzică clasică. Unii participanți au relatat experiențe transcendente sau transpersonale și stări de a fi libere de eu asemănătoare celor pe care Dr. Grof le-a descoperit în experimentele sale timpurii la subiecții care luau doze controlate de LSD.

Populațiile băștinașe Peyote din America de sud-vest reprezintă un alt exemplu de stări induse necontrolate de eu, experiențe transcendente și transpersonale. Dar în religia peyotă există bătrâni și ritualuri care ghidează procesul, astfel că ne putem întreba: apartenența la această populație cauzează în cele din urmă experiența transcendentă sau stările neobișnuite de eu ?

Meditația, practicată intensiv, a fost de asemenea folosită probabil de mii de ani în diferite religii stări de a fi non-egotice. Dar ca psiholog în Califiornia, m-am confruntat cu un număr semnificativ de cazuri de practicanți ai meditației care aproape ajunseseră la psihoză, iar factorul precipitant părea să fie nu drogurile sau marijuana ci meditația zilnică și intensivă.

Astfel că pun cu siguranță sub semnul întrebării, cel puțin pentru un număr semnificativ de oameni, dacă poți induce experiențe transpersonale prin dizolvarea deliberată a eului cu ajutorul drogurilor sau metodelor precum meditația.

Termenul cel mai frecvent folosit este cel de „stări modificate de conștiință”. Nimeni nu neagă faptul că practicanții conștiincioși ai meditației și consumatorii de droguri, LSD, marijuana sau alte substanțe, fie ei peyoți sau nu, faptul că experimentează o conștiență în derivă (drift awareness) sau alte tărâmuri și modalități de a fi, diferite de felul în care văd ei lumea în mod obișnuit.

Astfel, trebuie să ne confruntăm cu întrebarea cea mai importantă: Poți induce experiențe transpersonale prin dizolvarea funcțiilor normale ale eului și a imaginilor reale? Și de asemenea: Reprezintă stările modificate de conștiință în sine experiențe transpersonale ?

O altă funcție primară care caracterizează starea de vis este faptul uimitor că aproape întotdeauna există un reprezentant prezent al funcțiilor eului pe care îl numin eul de vis (dream ego), imaginea visătorului în vis.

Dar când analizezi rapoartele pe care le fac oamenii în legătură cu “experiențele transpersonale” induse de drog, meditație sau ritual ajungi la concluzia curioasă că conștiența lor egotică de sine este diferită față de cum funcționează ei ca euri în viața zilnică și nu prea activă ca eu în experiențele lor.

Experiențele stărilor modificate despre care am citit sau pe care le-am experimentat arată o lipsă completă a alegerii egotice (ego choicemaking) abilitatea de a alege sau nu o anumită experiență. Dizolvarea acestei funcții a eului poate produce experiențe de conștientizare a “altor realități”, sau, după cum prefer eu să le numesc, “alte imagini ale realității ”, dar nu am văzut niciodată unde anume a experimentat cineva funcții crescute ale eului, dintre care cele mai importante sunt luarea deciziilor și puterea crescută de a observa natura intrinsecă a lucrurilor.

În contrast cu “stările transpersonale” induse sunt mii de rapoarte referitoare la “vise extraordinare” în care persoanele raportează o conștiență înaltă și alegeri pe care nu le-ar fi putut face în funcționarea conștientă a eului în viața de fiecare zi. Iată câteva exemple.

O studentă de-a mea practica visul lucid, o altă stare modificată, descrisă uneori ca transpersonală. După multe luni de practică în care simțea că devenise conștientă în vis și putea face alegeri, a visat că se afla înaintea lui Dumnezeu, a realizat asta în vis și a vrut să pună întrebarea care o chinuise o viață întreagă: “Care este sensul vieții?” În cele din urmă, se gândi ea, voi cunoaște adevărul de la “Sursă”.

Ce credeți că s-a întâmplat în acest vis ? Estimați pentru un moment cum ați reacționa, deoarece aceasta ar spune ceva despre dumneavoastră înșivă.

După cum probabil știm cu toții, un oarecare autor a făcut încasări uriașe de pe urma listei de best-seller-uri intitulate “Conversații cu Dumnezeu”. S-ar părea că cineva înzestrat cu capacități psihice deosebite vorbește în locul lui “Dumnezeu”. Dar orice persoană rezonabil de inteligentă poate vedea din textul lui, dacă îl poate parcurge, că acest autor reușește să adune multe idei și atitudini din New Age și Noua Psihologie și să le pună în gura lui “Dumnezeu”. Această încercare evident nesinceră de a vorbi în locul Divinului a fost citită și de o persoană pe care o cunoșteam și care murea de cancer, dar fără să o ajute să-și privească altfel viața și îngrozitoarea suferință de dinainte de a muri.

Lecția ar putea fi că absolut nimeni nu poate vorbi în locul lui “Dumnezeu” sau a ceea ce este considerat complet diferit de o importanță și de o însemnătate mai mare decât ceea ce poate crea eul personal al ființei umane. Nu voi face o enumerare a cazurilor pe care le știu în care cineva încearcă s㠓vorbească în locul lui Dumnezeu” sau să joace pentru alții rolul de a fi “un maestru perfect” cu consecințe dezastruoase pentru el și pentru alții.

În consecință, preocuparea noastră este dificila întrebare: Există experiențe transpersonale adevărate și cum ne dăm seama că acestea sunt autentice și nu doar niște creații inteligente sau stupide ale unui eu omenesc supradimensionat (inflated)? Putem face diferența ?

Ca terapeut în California timp de mulți ani a trebuit să am de-a face cu unii dintre cei care erau copleșiți psihologic și uneori și spiritual de către încercările de grup sau ale vreunui guru de a induce discipolilor experiențe transpersonale și transcendente. Oare acești oameni și-au început “călătoria spiritual㔠fiind deja psihotici borderline sau metodele maeștrilor lor erau ceva prea mult pentru ei ?

Afirmăm problema încă o dată: Există experiențe transpersonale genuine sau oamenii raportează experiențe de pierdere a eului, apropiate de psihoză sau chiar într-o psihoză ușoară și raportează aceste experiențe ca fiind spirituale sau transpersonale ?

Ce a făcut persoana din exemplul de vis deja citat?

A realizat în vis, conștientă fiind, că nu voia să știe în vis răspunsul de la Dumnezeu la întrebarea ei “Care este sensul vieții ?”. Își dădu seama și alese să nu pună o întrebare atât de importantă. Nu era dreptul ei acela de a-l face pe “Dumnezeu” să-i spună ceea ce “Dumnezeu” însuși nu alesese să-i spună fără să fie întrebat. Realiză că trebuia să-și trăiască viața zi de zi și din asta să desprindă semnificația propriei sale vieți.

Un alt visător care m-a consultat a avut un vis uimitor... dar mai întâi să vă descriu contextul. Acest tânăr din Germania a îndurat condiții grele în călătoria sa către Tibet pentru a găsi mânăstirea potrivită și maestrul spiritual potrivit care să-i spună ce anume să facă cu viața lui. Ei bine, înainte să meargă mai departe către o mânăstire îndepărtată de care auzise, l-a trezit un vis puternic, în care i-a apărut o figură spirituală și i-a spus foarte direct că nu va găsi niciodată răspunsul pe care-l căuta cățărându-se încă un munte în Tibet și continuînd să-și caute Maestru potrivit. Trebuie să se întoarcă acum în văile vieții și acolo să se implice în viața de fiecare zi și să continue căutarea sensului în modul cum trăia existența reală a lumii. De loc dezamăgit, s-a întors în dimineața următoare și a pornit înapoi către casă. De asemenea m-a găsit și pe mine și s-a antrenat cu mine timp de trei luni în California, lucrând asupra vieții lui și a călătoriei în tărâmul visului.

Eu nu i-am spus semnificația visului său. A simțit imediat ce i s-a întâmplat chiar când încă se mai afla în Tibet. A simțit că își găsise răspunsul. Nu își va găsi dimensiunea spirituală a cârmuirii sau a sensului vieții undeva în înălțimile pierdute ale vreunei țări “spirituale” precum Tibetul. Trebuia să se întoarcă la viața de fiecare zi și acolo să trăiască o viață plină de sens bazat pe relațiile de fiecare zi și pe munca cu scop. Când am vorbit la telefon cu el după câțiva ani îmi spuse că avea o soție, doi copii mici și că lucra ca profesor. Încă simțeam în vocea lui cât de important fusese acel vis pentru el și că se străduia în continuare să-și facă viața conștientă și că lucra cu visele sale.

Ce putem spune despre experiența personală și transpersonală a acestui visător ?

El căuta cu sinceritate ceva mai important decât viața de fiacare zi pe care o știa de la părinți și socitate. A avut curajul să caute în cele mai îndepărtate locuri pe care i le oferea lumea. Dar a avut un și mai mare curaj să nu-și pre-definească felul în care urma sa arate “mesajul ultim”.

Atunci când călătorești, deschis fiind la ceea ce vine, nu-l predefini.

Astfel, a putut recunoaște imediat că primise deja ceea ce venise să caute. A avut visul în munții Tibetului, dar acesta i-a spus „nu căuta înălțimile ci întoarce-te în văile vieții și trăiește acolo“. Își urmă visul ca pe o sursă de înțelepciune și ghidare în viață. Își luă experiența transpersonală în viața de fiacare zi. Își formă un fundament în lumea reală. Acest vis și comportamentul de după el ne arată un tânăr care nu a renunțat la funțiile de alegere ale eului și de conștiență a realității în căutarea sa. El nu a încercat să-și dizolve eul pentru a avea experiențe transpersonale. Nu a încercat să-și inducă experiențe transpersonale prim metode de dizolvare a eului. A căutat și a rămas deschis la posibilitatea ca mesajul potrivit pentru el să-i parvină din altă parte decât din eul său.

Un sceptic ar putea spune, folosind teoria lui Freud, că noi creăm inconștient vise pentru a ne satisface dorințele reprimate, că aces om a creat inconștient un vis care să-i permită să se întoarcă acasă și să-i permită să renunțe la cățăratul pe munți și la a căuta încontinuu, fiind astfel permanent frustrat. Am putea merge mai departe și să spunem că decât să accepte posibilitatea că nu există nici o altă semnificație mai mare decât ceea ce crează eul pentru a se amăgi pe sine, el a construit un vis și și-a bazat viața pe acel vis.

Nu sunt sigur că există vreo cale ultimă pentru a respinge poziția lui Jane Roberts afirmată în cărțile sale despre Seth și anume c㠄noi ne creăm propria noastră realitate”. Dar dacă există vreo modalitate de a spune „Nu” acestei poziții atunci eu sugerez că aceasta este prin lucrul continuu și hotărât asupra viselor și nu prin încercări de inducere a experiențelor transpersonale prin dizolvarea funcțiilor eului.

Practicați cu instrumentele unei conștiințe hotărâte.

Deschideți-vă în fiecare zi la noul care vine și creați cu acesta. Întăriți-vă funcțiile conștienței și capacitățile de alegere. Trăiți din surse de semnificație și vitalitate altele decât dorințele egoiste simple sau egocentrism. Astfel, atunci când sunteți hotărâți să urmați și să dezvoltați posibilitățile semnificative pentru valoare care vă întâmpină, veți avea experiențe transpersonale, dar acestea vor fi mai reale deoarece nu ați încercat să le induceți conștient sau să le creați din dorințe egoiste. Această mentalitate de „producere rapid㔠a venit din păcate din cultura californiană a anilor ’60 și ’70. O cunosc bine deoarece a trebuit să mă lupt cu ea în strădania de a dezvolta o abordare a lucrului cu visele realistă și profundă.

În consecință, de pe poziția conștiinței lucrului cu visele pe care o susțin, aș spune că poziția lui Stanislav Grof, așa cum o știu eu și cum am subliniat-o mai sus, nu este experiența transpersonală pe care am descoperit-o eu ca reală în viața mea și a studenților mei. Jung a spus o dată, când a fost întrebat în legătură cu aceste metode de „iluminare rapid㔠că, chiar dacă funcționează, fac rău psihicului deoarece individul nu a lucrat din greu și sub supraveghere pentru a se dezvolta în așa fel încât să fie pregătit pentru experiență și de asemenea să fie capabil să o traducă în efecte în viața zilnică.

Astfel, măcar pentru cât contează, iată definiția mea asupra transpersonalului:

Experiența transpersonală reprezintă o experiență directă a scopului și sensului care i se întâmplă persoanei și nu este creată sau evocată conștient sau inconștient de către aceasta.

Experiența transpersonală este trăită subiectiv ca Altul și nu indusă și controlată de către eu.

Experiența transpersonală are eul încă prezent prin efectuarea de alegeri și funcțiile conștienței dar aceste funcții percep și se relaționează la experiențe intense de înțelepciune, scop și sens, ceea ce implică o sursă mai mare de semnificație decât ar putea fi creată de către persoană, conștient sau inconștient.



O astfel de definiție este, desigur, greu de aplicat într-o manieră controlată experiențelor directe pe care le au oamenii. Tot ceea ce pot să spun acum este ca măcar să cunoașteți problemele care au fost descrise aici și de către alții și să vă faceți alegerile ținând cont de ele.

Ceea ce alegem este ceea ce devenim. Modul în care acționăm determină modul în care se va acționa asupra noastră. Dacă aceste afirmații par adevăruri fundamentale, atunci este important să vă clarificați ce reprezintă sau nu transpersonal pentru dumneavoastră.

În termeni de vise eu îmi asum poziția că visele au sens iar lucrul cu visele poate și chiar aduce sens și înțelepciune pentru viața de fiecare zi. Eu însumi trăiesc așa. Am și rezultate. Am un număr de studenți implicați pe termen lung care nu sunt atât studenții mei cât studenții propriilor lor vise și a sursei de vise.

Ceea ce eu numesc Sursa Viselor este un centru mai mare și altul decât eul personal al individului sau decât eul colectiv al unui grup sau religie sau altă structură organizată de comportamente și credințe.

Visele ne prezintă mereu problemele-cheie ale vieții noastre și ceea ce facem sau nu facem relativ la acestea sau în legătură cu rezolvarea acestora pentru noi înșine și pentru alții. Nu am întâlnit pe nimeni mai deștept sau mai intuitiv decât propriile vise, astfel că am postulat că în noi și în viața noastră se află un centru care este mai înțelept și mai întreg decât suntem noi înșine în imaginile și atitudinile noastre egotice despre noi și despre ceea ce credem că suntem.

Lucrul cu visele ne ajută să explorăm diferența dintre ceea ce crede eul nostru personal despre sine și cum ne vede o altă sursă de înțelepciune și iluminare. De aceea, alături de Jung, denumesc imaginile eului personal despre sine ca fiind subiective, iar imaginea mai largă a noastră tuturor, așa cum apare în vise, ca fiind imaginea obiectivă a noastră înșine.

Fundamentul întregii munci cu visele este de a separa imaginea eului personal de imaginea transpersonală a ceea ce suntem și ar trebui să facem cu viața noastră. Aceasta este o datorie majoră în viață și cu cât ajungem mai repede la ea, cu atât mai bine.


Viziunea transpersonală sau personală asupra dumneavoastră înșivă

Gândiți-vă doar ce ar însemna pentru dumneavoastră și pentru cei cu care vă relaționați dacă v-ați cunoaște pe dumneavoastră înșivă nu doar printr-o viziune personală ci și prin una transpersonală. Deoarece asta sugerez că vi se poate întâmpla în angajarea constantă în lucrul cu visele. Acesta poate nu reprezintă singura metodă, dar este una din metodele majore de autocunoaștere adevărată și ca ceea ce poate alege drept scop în viață. Iată în continuare o descriere a diferențelor dintre o viziune personală și una transpersonală asupra propriei persoane.

O persoană prinsă într-o viziune personală de sine arată următoarele caracteristici:

· Vrea ceea ce vrea atunci când vrea acum;

· Alege mai întâi pentru sine în orice situație posibilă;

· Crede despre sine că este bună dacă nu chiar minunată;

· Se promovează pe sine în lume în mod competițional fără nici o grijă pentru ceilalți;

· Își definește experiențele în termeni subiectivi raportați la sine;

· Manipulează și înșeală pentru a obține ceea ce vor;

· Vorbele îi sunt adesea altele decât acțiunile;

· Oferă mult, dar dă puțin;

· Încearcă să controleze lucrurile și oamenii mai curând decât cooperează și creează împreună cu alții;

· Rămâne subiectivă și defensivă și nu încearcă să devină obiectivă în raport cu toată experiența;

· Angajamentele și acțiunile îi sunt mai degrabă distructive decât creative.

Fiți precauți cu acești oameni. Căutațile vulnerabilitatea și încercați să-i ajutați să înțeleagă că se pot schimba dacă vor căuta cu adevărat vindecare. Dar dacă rămân încăpățânați în defensele lor raportați-vă la ei ca la orice adversar. Așa este lumea.



O persoană care se leagă de valorile transpersonale e foarte probabil că:

· Caută iluminare interioară dintr-o mulțime de surse;

· Alege lucrurile a căror valoare este dincolo de satisfacerea nevoilor;

· Se deschide vieții pe măsură ce aceasta vine mai curând decât încearcă să controleze ceea ce i se întâmplă în viață;

· Caută și se deschide la o mai mare înțelepciune și semnificație decât poate crea ea însăși;

· Are cuvintele în acord cu faptele;

· Trăiește ceea ce predă și predă ceea ce trăiește;

· Are o experiență mai înaltă a sensului și încearcă să aducă aceste lucruri în lume pentru ceilalți precum și pentru sine;

· Tratează cu toate aspectele vieții, inclusiv latura întunecată, și care nu are doar o înclinație pentru bine, perfecțiune, natura ultimă;

· Nu caută doar experiențe extraordinare ci caută sensul tuturor experiențelor.

Fiți precauți și cu cei care caută transpersonalul sub orice formă. Verificați dacă sunt stabili în lumea reală. Sau nu cumva par să se lase umpluți și egocentriști de către propriile experiențe transpersonale? Readuceți mereu conștiența umbrei umane la oamenii transpersonali astfel încât spiritualitatea lor să nu-i absoarbă de la a fi cu picioarele pe pământ. O Maica Tereza va avea întotdeauna nevoie de leproșii săi pentru a contrabalansa devoțiunea sa extremă pentru Dumnezeu. Nu neglijați sexualitatea și funcțiile sale de vitalitate în căutarea și trăirea experiențelor transpersonale. Asigurați-vă întotdeauna, pentru sine și pentru alții, că nu experiența în sine reprezintă scopul ultim ci ceea ce faceți pentru a face conștientă și semnificativă chiar și cea mai transcendentă experiență pentru viața de fiecare zi reprezintă cu siguranță contextul și fundamentul dumneavoastră.

Eu sugerez, la fel ca și Jung, că scopul vieții noastre vine dintr-un centru mai mare decât eul personal. Un astfel de centru este sursa viselor. Un alt astfel de centru pentru scop și semnificație este un centru care se mișcă în situațiile noastre de viață cu oameni și evenimente, care Jung spunea că poate fi atins și urmat dacă urmăm cu adevărat intuiția primară și sincronicitatea evenimentelor care ne răsar în cale.

Raportat la tradițiile religioase poate fi semnificativ dacă lucrați și cu ceea ce este evocat în ceremonie și devoțiune, având o bază individuală. Ce învățați dumneavoastră din experiențele dumneavoastră religioase și purtați în viața de fiecare zi?

Nu doar experiența transpersonală, ci ceea ce faceți atât cu experiența personală cât și cu cea transpersonală este ceea ce contează în modul cum vă trăiți viața și ceea ce vi se întâmplă.

Strephon Kaplan-Williams
Visăm să ne trezim !

Vizitați http://www.dreamwork2000.com 

--------------------------------------------------------------------------------
[1] În acest context și, de altfel, pe parcursul întregului articol, termenul de “visător” a fost tradus direct, având sensul de “persoană care a visat ceva” (în engleză dreamer) și nu de “om cu capul în nori...” cum se obișnuiește în limba română (n.tr.)

Traducere din limba engleză: Paul Moroșanu


PRECIZARE:
Materialele prezentate in acest buletin pot fi reproduse numai cu acordul scris al ARPT.


"Asociația Română de Psihologie Transpersonală"

Președinte:
Prof.univ.dr Ion Mânzat
marion@home.ro

Adresa pentru corespondență:
OP. 42, CP. 12, București

Contact:
Psiholog Ovidiu Brazdău
Tel: 325 00 34, 0722 28 88 03

E-mail:
arpt@home.ro
Web site:
http://www.arpt.home.ro

Cod fiscal nr. 14098147
Cont nr. 2511.1-1900.1/ROL
BCR, Sucursala Doamnei, București